måndag 16 december 2013

Sammanfattning Blogg

Dagens samhälle enligt Goyal (2012) har gjort det möjligt för en person (med hjälp tillgänglighet av teknik och internetanvändning,) att kunna uttrycka bland annat personliga tankar eller förmedla information till omvärlden via en blogg. 

En blogg är en slags webbdagbok via regelbunden uppladdning av inlägg (Weil, 2003) som gör det möjligt för andra att kunna ta del av samt följa via internet med hjälp av bland annat RSS-läsare, nämner Wikipedia (2013).
Detta har också lett till att många som bloggar har kunnat marknadsföra sig själva som ett slags varumärke på Internet, nämner Goyal (2012) ytterligare.

Vem som helst kan blogga bara det finns internetuppkoppling (Wikipedia, 2013) och ett intresse menar bland annat Sumit Goyal (2012) och Gunelius (2013, a+b). Men för att skapa en framgångsrik blogg enligt Deneen (2013) så är det viktigt att man vet ens syfte, målgrupp och användning i form av bland annat kategoritänkande (Deenen, 2013) eller Personas (Percic, 2012).

Alltså vad för typ av blogg vill jag dela med mig av och varför (Gunelius, 2013, b). Om inte du vet det, så vet inte dina läsare det, skriver Deneen (2013) ytterligare. Därmed kommer inte din blogg, enligt Pulizzi (2013) att överleva på lång sikt.
För att hålla bloggen vid liv, menar McCatty (2013), att det är viktigt att tänka igenom en bra titel för sitt inlägg, genom att söka på nyckelord för att se om hur många som kanske kan lockas av att följa samt dela med sig av ditt innehåll- alltså, ditt ämne och därmed din blogg.

Källförteckning
Deneen, Julie. (2013). What Kind of Blog do You Have?, Fabulousblogging. [Blogg]12 juni. Tillgänglig: http://www.fabulousblogging.com/2013/06/what-kind-of-blog-do-you-have/ [2013-12-10]

Goyal, Sumit. (2012). Blog and Blogging. [Elektronisk] Journal of Science, vol 1:1, p. 1-2. Tillgänglig: Google Scholar [2013-12-10]

Gunelius, Susan. (2013). A. Top 10 Reasons to Start a Blog- Why Should You Blog?. [Elektronisk]. About.com. Tillgänglig: http://weblogs.about.com/od/startingablog/tp/Top-Ten-Reasons-to-Blog.htm [2013-12-10]

Gunelius, Susan. (2013). B. Top 10 Tips for Beginner Bloggers- The Tips You Nees to Successfully Start a Blog. [Elektronisk]. About.com. Tillgänglig: http://weblogs.about.com/od/bloggingtips/tp/TipsBeginnerBloggers.htm [2013-12-10]

McCatty, Natalie (2013). Learn to Write Blog Headlines Search Engines Love: Five Tips, SiteProNews. [Blogg] 19 november. Tillgänglig: http://www.sitepronews.com/2013/11/19/learn-write-blog-headlines-search-engines-love-five-tips/. [2013-12-10].

Percic, Eva. (2012). WHAT KIND OF BLOGGER ARE YOU? 7 DIFFRENT BLOGGER TYPES EXPLAINED. Bloggers, Zemanta. [Blogg] 12 juni. Tillgänglig: http://www.zemanta.com/blog/seven-different-blogger-types/ [2013-12-10]

Pulizzi, Joe (2013). 11 Questions to Ask Before You Blog, Business2community.[Blogg] 14 november. Tillgänglig: http://www.business2community.com/blogging/11-questions-ask-blog-0674863 [2013-12-11].

Weil, Debbie. (2003). Top 20 Definitions of Blogging. [Elektronisk] Marketingprofs.com. 9 december. Tillgänglig: http://www.marketingprofs.com/3/weil9.asp [2013-12-10]

Wikipedia. (2013, november 14). Blogg, . Hämtad 15.18, december 10, 2013 [Elektronisk]. Tillgänglig: http://sv.wikipedia.org/w/index.php?title=Blogg&oldid=24316005 [2013-12-10]

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar