måndag 23 december 2013

Kommentar till Niklas Holmberg!

Har fått i uppgift att kommentera Niklas Holmbergs essä
"Hur och för vem har YouTube utvecklats under de senaste åren?"

 
Kommentaren till hans inlägg kan ni hitta här via DENNA LÄNK eller under "Läs mer" på detta inlägg.

Behöver inte ha med ”Essä;” innan rubrik. Kanske ska ha titeln före bilden. Vad säger bilden om YouTube? Kanske skulle haft en bild i telefonen där en YouTube-logga syns? Då kanske du inte behöver skriva titeln före bilden? Är det din bild?
Inget försättsblad i din pdf.

Inledning 
YouTube har växt markant i Sverige sedan lanseringen för fem år sedan. År 2008 visade sajten 1,2 miljoner videoklipp om dagen jämfört med dagens (år 2013) 25 miljoner visningar (bolagsfakta.se, 2013). 

Kommentar: Menar du att det har visats så många videoklipp inom Sverige eller är det en gemensam siffra över helheten? Enligt Biblioteket på Högskolan Väst (2013), så skriver de att när man refererar till webbkällor i löpande text skriver man inte ”.com”, utan man skriver (Bolagsfakta, 2013).

YouTube har blivit en nyckelkanal för både företag och privatpersoner, genom möjligheten att nå miljontals människor (bolagsfakta.se, 2013). "YouTube fungerar idag som en plattform för kreatörer och skapare, som megafon för demokratisering och yttrandefrihet, som kanal för utbildning och som en kraftfull marknadsföringsmöjlighet" -bolagsfakta.se (2013)

Kommentar: Citatet ”försvinner” eller syns inte i din text. Ett tips som kan vara bra att tänka på som mina tidigare svenskalärare har givit mig är att när man vill använda citat vill man tydliggöra någonting i sin text. För att göra citatet tydligt för din läsare så är det bra om man har gjort som du har gjort, nämligen att sätta citattecken och gjort texten kursiv. Man kan också markera i fetstil om man vill. Men det kan även vara bra att göra indrag eller styckesavdelning, och sedan avsluta vem som har sagt citatet raden under, och inte använda kursivstil. Såhär att jag exempelvis gjort med ditt stycke:

YouTube har blivit en nyckelkanal för både företag och privatpersoner, genom möjligheten att nå miljontals människor (Bolagsfakta, 2013).

"YouTube fungerar idag som en plattform för kreatörer och skapare, som megafon för demokratisering och yttrandefrihet, som kanal för utbildning och som en kraftfull marknadsföringsmöjlighet"
                                                       -Bolagsfakta (2013) 

Övrigt Inledning
Jag fick en uppfattning i början i din inledning att du skulle ha YouTube inom Sverige som inriktning, men kände mig vilsen när du skrev följande;
Jag kommer i den här essän diskutera YouTubes utveckling under de senaste åren, med utveckling menar jag i det här fallet hur sajten har ändrats och anpassats efter dess användare dvs företag och privatpersoner.

"Styrkan ligger i att YouTube förenar tv:s räckvidd med internets fördelar kring precision, interaktivitet och engagemang, säger Anna Gernandt, nordisk chef för YouTubes partnerprogram" -bolagsfakta.se (2013)

Kommer du skriva om utvecklingen över YouTube’s plattform i Sverige för företag och privatpersoner, eller kommer du prata om utvecklingen inom en globalnivå för företag och privatpersoner via YouTube? Otydligt.
Om du menar inom Sverige, så kan du exempelvis skriva såhär:
Jag kommer i den här essän diskutera YouTube’s utveckling i Sverige under de senaste åren….osv.

Texten 
Du har väldigt lite text just nu. Vilket gör det lite svårt att kommentera över helheten för din essä och mitt intryck. Men det jag tycker du kan tänka på inför din slutessä är att göra en tydligare inledning som jag har redan nämnt, och på så sätt kanske du kan lättare hitta fakta som representerar det du vill förmedla till din läsare. Även kanske du ska skriva om varför du vill skriva om det ämnet du har valt. Jag fick tips om inför mitt essäskrivande att kolla i lärkontraktet över målen som man har skrivit för essän. Så det du kan göra är att ta med exempelvis det här från ditt lärkontrakt i din inledning eller syfte;
Jag vill undersöka Youtube som marknadsföringskanal för stora och små näringsidkare, men även för privatpersoner som använder tjänsten för icke-kommersiella behov. Hur har utvecklingen på Youtube sett ut vad gäller användarna som publicerar sitt material? Har privatpersoner, små företag och stora företag samma förutsättningar vad gäller sin exponering på sajten?

Använd också källor som är från YouTube för att förmedla en direktbild över vad YouTube själva säger om vissa saker och på så sätt förmedla en diskussion mellan dina källor och din uppfattning i slutet av essän. Kolla också källor som berättar om fenomenet ”Viral video” och hur det har påverkat både privatpersoner men också företag.
Rich Brooks (2011) har skrivit en jätte bra artikel som förklara en allmän bild över hur man kan exponera sig via YouTube, till exempel.

Annars tycker jag det var en fräsch design och genomtänkt layout!
Kolla även som slutfinish över hur man refererar enligt Harvard. Lycka till :)


Källförteckning
Biblioteket på Högskolan Väst .(2013). Att referera-webbkällor. [Elektronisk]. 13 december. Tillgänglig: http://hv.se.libguides.com/content.php?pid=428022&sid=3631436 [2013-12-23]

Brooks, Rich. (2011). 8 Ways to Maximize Your YouTube Marketing Results. [Elektronisk] Socialmediaexaminer.com. 27 juli. Tillgänglig: http://www.socialmediaexaminer.com/8-ways-to-maximize-your-youtube-marketing-results/ [2013-12-23]

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar