måndag 9 december 2013

Del 3: Distribution via YouTube?

3 av 3 avsnitt som förklarar tjänsten YouTube. Följ min vodcast genom att klicka på denna länken: http://thevjddb.podbean.com/
OBS! Klicka på "Download" för att vodcasten skall visas på podbean! 
 
Publicerade också vodcasten på YouTube för att få bättre kvalitée och storlek på filmen, så om ni vill kan ni även premenuera på min Youtube-kanal eller fortsätta följa denna Blogg :)
Källförteckning

Brooks, Rich. (2011). 8 Ways to Maximize Your YouTube Marketing Results. [Elektronisk] Socialmediaexaminer.com. 27 juli. Tillgänglig: Google [2013-12-08]


O’Neill, Megan. (2010). The 7 Most Viral YouTube Video Topics Of All Time.[Elektronisk] Socialtimes.com. 12 april. Tillgänglig: Google [2013-12-08]

YouTube (2013) .a. Användningsvillkor för Tjänsten. [Elektronisk]. Tillgänglig: http://www.youtube.com/t/terms [2013-12-08]



YouTube (2013) .b. Riktlinjer för YouTube Mötesplats. [Elektronisk]. Tillgänglig:




YouTube (2013) .c. Vad innebär tillåten användning (Fair Use)?. [Elektronisk]. Tillgänglig: http://www.youtube.com/yt/copyright/sv/fair-use.html [2013-12-08]



YouTube (2013) .d. Vad är upphovsrätt?. [Elektronisk]. Tillgänglig:

2 kommentarer:

  1. Först lite feedback (personlig sådan): Mycket sakligt, bra information, men det hade inte skadat om det varit lite mer personligt snarare än läsning innantill. Absolut inget fel på hur du gjorde, men det hade kunnat ge lite mer flyt.

    Feedforward:
    Det går även att rapportera kommentarer på YouTube (Google, 2013) - dock är denna funktion löjligt liten och svår att upptäcka om man inte vet att den finns där.
    En fundering som slog mig under tiden jag såg denna video: hur väl granskar YouTube en rapportering av en kommentar?
    Vidare har jag av egna erfarenheter upplevt varningar från YouTube och har fått det meddelat att tre varningar krävs för att man ska bli avstängd. Dock kan detta vara något som varierar beroende på vilken grad av överskridande det handlar om. En annan sak jag råkat ut för är borttagning av ljud pga Upphovsrättslagen.
    Det finns fall där Copyright skyddat material - som exempelvis album låtar - ändå ligger ute på YouTube och verkar mer eller mindre orörda av YouTubes granskning. Vissa av fallen har användarna förändrat pitchen på låten en aning (clnetDOTnl, 2009). Detta har jag testat själv och i de flesta fall fungerar det, men personligen använder jag helst orginalet och det funkar i viss mån.
    I och med att din essä (om jag förstått rätt) handlar om distribution av musik videor kanske dessa kommentarer och reflektioner ge dig lite idéer? I övrigt finns det ju specifika kanaler som har tillåtelse att lägga upp musikvideor, etc.

    Källförteckning:

    clnetDOTnl. 2009. tutorial pitch audio with Audacity. Tillgänglig: http://www.youtube.com/watch?v=YYDdOwG0vMs#t=79 [2013-12-16]

    Google. 2013. Flagging content. YouTube Help. Hämtad: 2013-12-16. Tillgänglig: https://support.google.com/youtube/answer/2802027?hl=en&ref_topic=2803138

    SvaraRadera
  2. Gällande "feedbacken", vet jag är dåligt flyt i, men det är för att jag inte är van vid att filma mig själv, samt att jag har tyvärr svårt för att memorera vad det är jag ska säga utantill, men jobbar på det! Riktig bra "Feedforward" ska definitivt ha med mig detta när jag skriver. Jag vet det med låtar och så, men jag hittade just vid tillfället jag gjorde research inte en bra källa som kunde styrka det, så då valde jag att bara prata om en relativt allmän bild av tjänsten. Tack så mycket Isabella, uppskattar detta enormt :)

    SvaraRadera