tisdag 19 november 2013

Lärkontrakt


Hur kan man distribuera en musikvideo ?

Möjliga underrubriker/ frågeställningar: 
·      Vad bör man tänka på innan man distribuerar en musikvideo? 
·      Bör man anpassa sitt distributionssätt beroende på målgrupp och genre av låt? 
·      Konsekvens?

Mål med essä/kurs:
Att få mer kunskap inom begreppet musikvideo, eftersom jag har som framtida dröm att får arbeta med musikvideos. Känner dessutom att det kan vara till stor fördel att ha kunskap om distribution och liknande när man söker ett jobb inom den branschen.


Tjänster: 
Blogspot=>Vodcast=>Youtube

Min första publicering kommer att vara på Blogspot om tjänsten Vodcast.
Andra publicering kommer att vara från Vodcast om Youtube.
Tredje publicering kommer att vara från Youtube om Blogspot.

Vetenskapliga artiklar:
Railton, D., & Watson, P. (2011). Music video and the politics of representation. [Elektronisk] Edinburgh: Edinburgh University Press. Tillgänglig: Google Scholar [2013-11-19]

Shuker, R. (2012). Understanding popular music culture. Routledge.[Elektronisk] Baskerville: Taylor & Francis eBooks: Tillgänglig: Google Scholar [2013-11-19].

5 kommentarer:

  1. Hej!
    Kul ämne för essän. Man skulle även kunna titta på vad en sk viral video, och vad som gör att en video sprids inom sociala medier. Ämnet är ganska så brett så se till att smalna av det lite så du får en frågeställning som går att besvara och som ger dig ett intressant ämne. Lycka till!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!
      Menar du att "sociala medier" frågeställningen skulle kunna vara en underrubrik, eller som huvudämne i min rapport?
      Om man tar video som en rubrik blir det otroligt stort kan jag tycka.
      Tycker att jag har smalnat av genom att välja den exakta typen av video- nämligen musikvideo. Men det är klart att det i sig är ett stort ämne. Ska tänka på din kommentar till utformningen av min essä :)

      Radera
    2. Tanken var att du kan titta lite på just viral video, alltså vad som krävs för att man som konsument ska sprida en video vidare, vilket kan vara relevant eftersom musikvideor idag nästan uteslutande sprids på nätet, till skillnad från "mtv-tiden" då de sändes på tv. Du kan ha med det i essän som en del av hur videor sprids t ex.

      Radera
  2. Observera att det är 3 bloggposter om vodcast. Och tre vodcastade filmer om Youtube, och tre filmer på Youtube om bloggar.

    Du behöver också leta källor för just de tre tjänsterna.

    Gör ett nytt inlägg när du justerar så syns det i ditt RSSflöde

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är jag medveten om efter vårt möte. Jag hade tänkt till vodcasten och Youtube att det blir som en mini tv-serie med tre avsnitt om det ämne jag skall presentera i varje tjänst.

      När det gäller källorna till mina tre tjänster så har jag väntat med det pga att jag känner att jag är bäst på att hitta bra källor när jag väl håller på att utforma mitt material till varje enskild tjänst. Men får ändra min planering efter att ha sett din kommentar samt tidigare studenters lärkontrakt.

      Återkommer med ett nytt inlägg om mitt lärkontrakt senare idag måndag 25/11. Såg att både din och Therese kommentar hade hamnat i en ny kategoriflik i min gmail som jag nu fattade vad den var till för, och därför har jag inte sett era kommentarer förrän idag 25/11.

      Har jag följt harvardmodellen när jag har skrivit mina källor? Eller är det något jag har missat eller bör lägga till?

      Radera